"Előírt kötelességed végrehajtásához jogod van, de tetteid gyümölcsére nem tarthatsz igényt. Sohase gondold, hogy te vagy az oka cselekedeteid következményének, és sohase vonzzon kötelességed elhanyagolása! Végezd kötelességed megingathatatlanul, óh, Ardzsuna, s ne ragaszkodj se a sikerhez, se a kudarchoz! Az ilyen kiegyensúlyozottságot hívják jógának. Óh, Dhananydzsaja! Az odaadó szolgálat erejével tarts távol magadtól minden emberhez nem méltó tettet, s ebben a tudatban hódolj meg az Úr előtt! Akik élvezni akarják munkájuk gyümölcsét, valamennyien fösvények. Az odaadó szolgálatban élő ember még ebben az életében megszabadul a jó és a rossz tettektől egyaránt. Törekedj hát a jógára, a tettek művészetére!" (Bhagavad Gítá 2.47-50)
Mit jelent az odaadó szolgálat és mit jelent a gyümölcseiért végzett cselekedet, amiről Krishna beszél Ardzsunának a Bhagavad Gítában?
A gyümölcseiért végzett cselekedet az, amikor valamit csinálsz, de közben nem válsz vele eggyé, hanem végig azon gondolkodsz, hogy mikor lesz már vége, meddig tart még, jól csinálod-e, kibírod-e, lesz-e hozzá erőd és hogy más vajon hogy csinálja ugyanezt, és hogy milyen jól áll ez neked, vagy mennyire nem. Ha állandóan járnak a gondolataid közben, akkor az elméd dolgozik a cselekvésRŐL ugyan, de nem a cselekvésBEN.
Az odaadó szolgálat az önmagáért végzett cselekedet, amikor valamit csinálsz, és közben eggyé válsz vele, eltűnnek a járulékos gondolataid és elméd nem a cselekvésről szövi hálóját, hanem a cselekvésben válik eszközzé és megteremti a cselekvéssel való eggyé válást.
A gyümölcseiért végzett cselekedet karmát teremt, olyan ok-okozati kötőerőt, amelynek következménye az újraszületés. Amíg a lélek karmával rendelkezik, addig újra és újra testet kell öltenie, míg meg nem tanulja az odaadó szolgálat útját. A cselekvés közbeni gondolkodás újabb gondolkodást szül, s ez pedig emlékeket gyárt, az emlékek újabb gondolatokat szülnek, ez pedig a tudat végtelen körforgását eredményezi. Ez a szenvedés, a problémák világa.
Az odaadó szolgálat az önmagáért végzett cselekedet útja, mely nem teremt karmát és a meglevő karmát pedig feloldja. Ez a megszabadulás a karmától, megszabadulás a végtelen újraszületésből. A lélek egyesül igazi Önmagával és az egység állapotában megszilárdul. Ez az állapot a jóga állapota. Ez a boldogság világa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.