2012. október 4., csütörtök

Nem ragaszkodás


Ez a két szó járt reggel óta a fejemben. Ha visszagondolok az életemre, szinte minden bajom abból származott, hogy valamihez túlzottan ragaszkodtam. Nem sikerült valami és rá kellett jönnöm, hogy én vagyok az akadály magam, ha elengedném, máris sikerülne.
Központi kérdéskör ez Patandzsalinál, Lao ce-nél és a Bibliában. Az idevonatkozó részek az alábbiakban olvashatók.



Patandzsali: Jóga Szútrák

I. rész
11. AZ EMLÉKEZET AZ, AMIKOR AZ ÉSZLELT TÁRGYAK
    NEM MENNEK FELEDÉSBE, HANEM VISSZAJÖNNEK A TUDATBA.
Az emlékezet afféle másodlagos gondolathullám. A közvetlen észlelés hulláma kisebb gyűrűket okoz, vagy a gyűrűk sorozatát. Az alvás gondolathulláma is kisebb gyűrűket okoz és ezeket nevezzük álomnak. Az álmodás alvás közbeni emlékezés.
12. GYAKORLATTAL ÉS NEM-RAGASZKODÁSSAL LEHET őKET ELLENőRIZNI.

...

15. A NEM-RAGASZKODÁS ÖNURALOM,
    MENTESSÉG A LÁTOTT VAGY HALLOTT DOLGOK UTÁNI VÁGYTÓL.
A nem-ragaszkodás lehet, hogy csak igen lassan érik be. De már korai fokozatain meghozza a maga gyümölcseit: a szabadság és a béke újszerű érzéseit. Sohasem szabad azt képzelni róla, hogy valami aszkétaság, önkínzásféle, valami zordon és fájdalmas dolog. Ha a nem-ragaszkodást gyakoroljuk, a legunalmasabb nap legközönségesebb eseményeinek is értéket és jelentőséget kölcsönöz. Az unalmat teljesen kiküszöböli életünkből. És amint haladunk és mindjobban megtanulunk uralkodni magunkon, meglátjuk, hogy semmi olyasmiről le nem mondunk, amit igazán kívánunk, vagy amire igazán szükségünk van, hanem csupán képzelt szükségletekről és kívánságokról. Ebben a szellemben növekszik a lélek nagysága, amíg csak nyugalommal és rendíthetetlenül el nem tudja fogadni az élet legsúlyosabb katasztrófáit is. A Krisztus így szólt: „Mert az én igám könnyű és az én terhem gyönyörűséges”- és azt értette ezen, hogy sokkal fájdalmasabb, ha úgy élünk, mint mindenki más, és nem gyakoroljuk ítélőképességünket az érzékek tárgya iránti ragaszkodás tekintetében, és hogy az ilyen életet sokkal nehezebb elviselni, mint a diszciplínákat, amelyek felszabadítanak. Ezt a mondást azért nehéz megértenünk, mert arra tanítottak, hogy Krisztus életét tragikusnak lássuk – kétségtelenül dicső és inspiráló erejű tragédiának ugyan, ami azonban mégiscsak a keresztfán végződött. De tegyük csak föl magunknak a kérdést: „Mi volt könnyebb: ott függeni a kereszten mindazzal a megvilágosodottsággal és nem-ragaszkodással, amivel Krisztus bírt, vagy pedig a szegény tolvaj tulajdonságával, kétségbeesésével és megkötöttségével szenvedni rajta? Mert a kereszt mindenképpen utolérhet, akár hajlandók vagyunk elfogadni, akár nem.

...

II. rész
3. EZEK AZ AKADÁLYOK – AZ EMBER SZENVEDÉSEINEK OKAI – A TUDATLANSÁG,
   AZ ÖNZÉS, A RAGASZKODÁS, AZ ELLENSZENV
   ÉS AZ ÉLETEN VALÓ CSÜNGÉS VÁGYA.

...

7. A RAGASZKODÁS AZ, AMIKOR AZ EMBER A GYÖNYÖRRE GONDOL.
8. AZ IDEGENKEDÉS AZ, AMIKOR AZ EMBER A FÁJDALOMRA GONDOL.

...

Az önmegtartóztatás a szóban, gondolatban és tettekben való erkölcsösség. Ha megszabadulunk a nemiség eszméjétől, szívünk megtisztul. A nemiség elválaszthatatlan a ragaszkodástól. A ragaszkodás pedig a spirituális megismerés egyik akadálya.



Lao Ce: Tao Te King

2.
...
a bölcs
sürgés nélkül működik,
szó nélkül tanít,
nézi az áramlást és hagyja, nem erőlködik,
alkot, de művét nem birtokolja,
cselekszik, de nem ragaszkodik,
beteljesült művét nem félti,
s mert magának nem őrzi,
el se veszíti.

3.
...
a bölcs
a szívet kiüríti,
a gyomrot teletölti,
a sóvárgást gyengíti,
a csontot erősíti,
hogy az emberek ne tudjanak, ne vágyjanak,
az okosak veszteg maradjanak.
A nem-sürgés ez
és rend és békesség lesz.

77.
...
a bölcs
alkot, de művét nem birtokolja,
cselekszik, de nem ragaszkodik,
bölcsességét nem fitogtatja.



Biblia (kicsit más nevezéktan, de lefordítható)

2Móz 20,17 - Ne kívánd a te felebarátodnak házát. Ne kívánd a te felebarátodnak feleségét, se szolgáját, se szolgálóleányát, se ökrét, se szamarát, és semmit, a mi a te felebarátodé.
Zsolt 23,1 - Az Úr az én pásztorom; nem szűkölködöm.
Rm 13,9 - Mert ez: Ne paráználkodjál, ne ölj, ne orozz, hamis tanubizonyságot ne szólj, ne kívánj, és ha valamely más parancsolat van, ebben az ígében foglaltatik egybe: Szeressed felebarátodat mint temagadat.
Mt 6,10 - Jőjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is.
Mt 6,19 - Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, hol a rozsda és a moly megemészti, és a hol a tolvajok kiássák és ellopják;
Mt 6,20 - Hanem gyűjtsetek magatoknak kincseket mennyben, a hol sem a rozsda, sem a moly meg nem emészti, és a hol a tolvajok ki nem ássák, sem el nem lopják.



Tehát a múltba merülés ellenszere a gyakorlás és a nem ragaszkodás. Ha nem ragaszkodunk, akkor teszünk szert önuralomra, addig legfeljebb csak beszélünk róla.  Az emberi szenvedés okai közt igen, ott van a ragaszkodás. A bölcs ember pedig nem ragaszkodik, szívét kiüríti. Nem kíván, Istenben gazdag, s ezért szeret. A mennyben gyűjti kincseit, ezért oda kötődik. Igen, oda szabad kötődni, a nem ragaszkodás arra nem vonatkozik. A ragaszkodást magát nehéz felszámolni, hiszen kötődésről van szó. Csak úgy lehet, ha valami, még inkább valaki nagyobbhoz kötődsz. Aki vonz, aki szeret.

A 23. zsoltárt magamban van úgy, hogy "Az Úr az én pásztorom; nem szűkölködöm." helyett így kezdem: "Az Úr az én pásztorom; nem bosszankodom.". Most így kezdem inkább: "Az Úr az én pásztorom; nem ragaszkodom.". A "nem szűkölködöm" mindent lefed, így ezt is. Nem szűkölködöm, mert bővölködöm, ezért nem ragaszkodom. Az Úr az én pásztorom. Legyen meg a te akaratod.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.