"Eddig az elemző tanulmányozás segítségével írtam le neked e tudást. Halld most, ahogy a tettek gyümölcseire nem vágyó cselekvés alapján magyarázom el! Óh, Prithá fia! Ha ilyen tudás birtokában cselekszel, megszabadulhatsz a munka bilincseitől.
Ebben a törekvésben nincsen veszteség vagy hanyatlás, s ezen az úton már egy kis fejlődés is megvédi az embert a félelem legveszélyesebb fajtájától.
Akik ezt az utat járják, szilárdak elhatározásukban, és csak egyetlen céljuk van. Óh, Kuruk szeretett gyermeke, a határozatlanok szétszórt értelműek.
A csekély tudással rendelkezők nagyon vonzódnak a Védák virágos szavaihoz, melyek különféle gyümölcsöző cselekedeteket ajánlanak annak érdekében, hogy az ember eljusson a mennyei bolygókra, hogy előnyös helyzetben szülessen meg, hogy hatalomra tegyen szert és így tovább. Érzékkielégítésre és gazdag életre vágynak, ezért azt mondják, hogy nincs más ezen kívül.
Azoknak az elméjében, akik túlságosan ragaszkodnak az érzéki élvezethez és az anyagi gazdagsághoz, s akiket mindezek megtévesztenek, sohasem ébred szilárd eltökéltség, hogy a Legfelsőbb Úr odaadó szolgálatát végezzék.
A Védák legfőképpen az anyagi természet három kötőerejéről beszélnek. Óh, Ardzsuna, légy transzcendentális, s emelkedj e három kötőerő fölé! Szabadulj meg minden kettősségtől, valamint minden aggodalomtól a nyereséget és a biztonságot illetően, s légy szilárd az önvalóban!
Ahogy egy nagy víztároló alkalmas mindarra, amire egy kis kút, úgy a Védák valamennyi célját eléri az, aki ismeri a mögöttük rejtőző szándékot." (Bhagavad Gítá 2.39-46)
A célokért, érdekből végzett cselekvés megkötöz. Ha szeretet céljával cselekszel, fehér karmával, ha ártás céljával cselekszel, fekete karmával kötöd magad újabb okozathoz, s így újabb újraszületéshez. Ezek a cselekvés, a munka bilincsei. Ha a tettek gyümölcseire nem vágyva, a cselekvésért önmagáért cselekszel, annak céljára nem vágyva, annak eredményétől nem félve, akkor megszabadulsz a munka bilincseitől. Tégy a tett kedvéért, élj az élet kedvéért, szeress a szeretet kedvéért! Ha így cselekszel, megfeledkezve sikerről és kudarcról, szenvedéstől és boldogságtól, megszabadulsz a kettősségektől, minden kétségtől és egység jön létre benned, az én egysége. Így felemelkedsz a testedet, elmédet irányító három gúna (trigúna), vagyis kötőerő, a tamasz, radzsasz, szattva, a sötétség, szenvedély, jóság fölé. Elméd rendíthetetlenné válik és megpihen az önvalóban, az egységes énben és szabaddá válsz a kötőerőktől, a karmától, az újraszületéstől. Ez az állapot az egység, jóga állapota és az ide vezető cselekedetek a jóga gyakorlása, melyben minden ember részt vesz, akár tud róla, akár nem. Szabadulj meg az érdektől, mely gondolataidat áthatja és légy értelmedben transzcendentális, végezd a Legfelsőbb Úr szolgálatát, s emelkedj fel! "Vagyok, aki vagyok": figyeld mindenben, hogy "ki vagyok én?", s találd meg önmagad benne. Ott nincs kétség, sem kötöttség, csak egység, béke, boldogság. Sat-Chit-Ananda.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.