Mi a mantrák értelme, miért kell és milyen mantra? Van belőlük rengeteg és sokszor nem hiszi az ember, hogy a tanítvány választhat. Aszerint választana, hogy melyik tetszik neki? Ez nagyon furcsa lenne...
A jógában a mantrát ugyanúgy kell tekinteni, mint az ászanát és a pránajámát. Egy gyakorlat, amit ha hosszan gyakorolsz, s így változást idéz elő a burkaidban, a testeidben. A mantra egy különleges rezgéssor, melyet rezegtetve az idegrendszerben, a sejtekben, a légzésben, az érzékekben, a gondolatokban, az elmében változások indulnak meg. Olyan szinten képes hatni a mantra, amilyen szinten az ászana, a pránajáma nem képes. A mantra dzsapa (ismétlés) és kirtan (éneklés) az magában foglalja a nyolctagú jóga ágait, az ászanát, a pránajámát, a pratjahárát, a dháranát és a dhjánát is.
Minden szó Isten, vagy más néven a Legfelsőbb Lélek, a legmagasabb Guru, a Szeretet, vagy Univerzum egy-egy neve. Minden egyes szót ismételve, Isten egy-egy aspektusát hívod segítségül magadban. A szanszkrit, páli, hindi mantrák különlegesen erős hangsorok, a nyelvük miatt, mert olyan magas szintű rezgést okoznak a gyakorlóban, ami még erősebb, mint a sima anyanyelvi mantrák, megerősítések, imádságok. A legmagasabb isteni Guru belül, a szívben található meg, őt külső guru nem képes helyettesíteni. Ezért beavatást kérni a mai korban, mikor ennyire a belső, csodálatos isteni guru ideje és jelenléte van, már felesleges. Ki tud jobban kapcsolatot tartani a bensőddel, mint éppen Te magad?
A belső guru választ mantrát és a külső tanítvány ezt érzékeli. A sok-sok létező mantra nem kell, hogy megzavarjon, olyan mind, mint a sok ászana a hatha jógában. Mind jó valamire. Nincs egyetlen csodamantra. De vannak általánosabb, nagyobb jelentőségű mantrák és vannak kisebb, specializáltabb mantrák, épp, mint ahogy az ászanák is.
A mantrákat, ahogy az ászanákat is, gyakorolni kell, sorban végighaladva minél többön, ami vonz. És ahogy az ismétlések száma megnő, egyre inkább a tanítvány megérzi, melyik mantra mire hat benne. És aztán eljut a mantrák ismeretéig, amikor tudni fogja, ekkor ezt kell mantrázni, akkor meg azt.
Nincs olyan, hogy nekem ez a mantrám, pont. Nincs egy mantra mind felett. Mondhatod hangosan, suttogva, mentálisan, mindnek más a hatása. Nem jobb és nem rosszabb egyik a másiknál. Azt mondja az Atma Shatkam: "na mantro na tīrthaṃ na vedā na yajña", vagyis "I do not need mantras, holy places, scriptures (Vedas), rituals or sacrifices (yajñas)". Vagyis igazából a mantra is csak egy eszköz Önmagadhoz, semmi egyéb mágikus dologra nem kell gondolni.
Vannak tanítók, mint például Ramana Maharshi, akiknek a szintjén nincs jelentősége a mantráknak, a mantrázásnak egyáltalán, mert karmájuk megszűnt. De amíg van karmád és elméd és egód, addig van jelentősége a mantrázásnak. Az Átman (Önvaló) aktiválódva van ugyan az emberben mindörökké, mégis kívül ott vannak a szamszkárák, a karma. Mindent az Átman mozgat, irányít, a többi rajta kívül csak káprázat. Mégis gyakorolni kell, hogy az egó átvághassa a káprázatot és az elme eljuthasson az Átman világosságához.
Az, hogy a hangos, suttogó, vagy mentális mantrázás a leghatékonyabb egy embernél, erősen relatív. Egy erősen radzsasztikus emberként inkarnálódott léleknél például a hangos mantrázás a leghatékonyabb. Bele tudja tenni a tüzét és az átformál mindent. Mindent, amit kell.
Sokaknak legelső mantrája a Gayatri. Jön, lát, győz. Aztán jön sorban a többi: a Maha Mrityunjaya, a Ganapathi, a Shiva, a Mool mantra, a Hanumán mantra, a Vasudevaya, a Maha mantra, a páli mantrák, az Om Mani Padme Hum, a Maha Bekandze, az Avalokiteshvara,
A mantra jóga gyakorlója ma már nem egy külső guru iránymutatásai szerint mantrázik, hanem azt mantrázza, ami jön belülről. De emellett arra azért odafigyel, hogy az alap mantrákat, mint pl. a Maha Mrityunjayát, a Gayatrit minden nap rezgesse.
Az összezavarodás-érzés teljesen természetes, ha a mantrák sokaságára tekint az ember, s ez akkor jön elő, mikor elméből próbálod vezérelni a mantrákat. Amikor viszont a szívednek adod át a vezérlést, akkor nincs ilyen érzés. A "nekem ez a mantra tetszik" érzést nem szabad alábecsülni, annak nagyon komoly lelki háttere van. Éppen ezért mindig hallgass a szívedre.
A mantrákat naponta, vagy napjában kétszer zengesd egymás után, s ebből nem lesz keveredés, nem kell azt érezned, hogy csak egy mantrára kellene ráállnod, nyugodtan használj többet. Az ászanákból és a pránajámákból is sok van és megadott sorrendben gyakoroljuk őket, s ott sincsen keveredés belőle. Az ismétlések mennyiségét óvatosan emeld, tucatjával, szépen fokozatosan haladva felfelé, 12, 24, ..., 108, stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.